Trykkeriet Nordvestsjælland oplever fremskridt inden for logistik og håndtering af genbrug

Succes med genbrugsordninger

Trykkeriet Nordvestsjælland er bygget i 2006, og har en af Danmarks nyeste rotationspresser, der kan trykke op til 75.000 aviser i timen. Spændvidden går lige fra 40 gr. avispapir op til 80 gr. super exo træfrit offset, og der trykkes på FSC-mærket papir i alle gramvægte, hvor det er muligt. Miljøprofilen er også stærk på genbrugssiden, hvor trykkeriet er tilsluttet både Aluminiumprojektet og returpapirordningen hos Pressens Fællesindkøb: ”Vi startede med aluminium sidste år, og koblede os så på returpapir i starten af 2012 – og det har på mange måder været en succes,” fortæller Bjarne Frydenlund, trykkerichef hos Trykkeriet Nordvestsjælland. ”Indtjeningen på returvarerne er blevet bedre samtidig med at vi bruger langt mindre tid på den daglige handling”.

Kører nærmest af sig selv

I forhold til tidligere, hvor produkthandlere aftog trykkeriets brugte trykplader, er sorteringen og afhentningen blevet kraftigt effektiviseret: ”I stedet for de gamle, tunge jernbure har vi nu fået nogle lette plastcontainere på hjul til at transportere papirspildet ud til de nye papirkomprimatore, der er forsynet med en SMS-melder som fortæller, når containerne er 75 % fyldte, sender en SMS-melder automatisk bud til Marius Pedersen om afhentning. Ordningen sikrer også, at vi får højere priser ved sortering i fraktioner, fx rene spåner, som vi opbevarer i særskilte plastcontainere, og afregner for sig.”

Let at følge priser og statistik via E-service

Når Marius Petersen afhenter de brugte aluminiumplader og returpapir hos Trykkeriet Nordvestsjælland, indberetter de samtidig indvejningen til Pressens Fællesindkøbs E-service. Trykkeriet kan dermed løbende følge deres registrerede aktiver og se prisudviklingen - herunder hvordan afregningen forholder sig til markedsprisen på de enkelte fraktioner. ”Det er en kæmpe fordel for os, at alle informationer serveres, og alle data er samlet ét sted”, siger Bjarne Frydenlund. ”Vi sparer megen tid ved at kunne følge priser og statistik på vores returvarer online via E-service”.

Lynhurtig levering i nødsituationer

På Trykkeriet Nordvestsjælland er man tilfredse med serviceniveauet hos Pressens Fællesindkøb. Det gælder ikke mindst samarbejdet med salgsafdelingen, hvor der altid svares hurtigt og præcist på henvendelser, og ydes en fin service over for medlemmerne. Bjarne Frydenlund fremhæver bl.a. det store engagement, der udvises, når nødsituationer skal løses: ”Vi fik for nylig en stor ordre, hvor der skulle bruges 90 tons 70 g papir – og det er der jo ikke ret mange her i nærheden, der ligger inde med. Men Bettina Dahl, salgschef i Pressens Fællesindkøb håndterede opgaven utroligt effektivt og professionelt og fik på kort tid kontakt til alle lagre indtil ordren var i hus. Blot et par dage senere kunne vi køre ordren for en glad og tilfreds kunde.  Men jeg synes også, at vi helt generelt får leverancerne lynhurtigt i dag, og der er fokus på hele tiden at hæve servicen over for medlemmerne.”

 

Trykkerichef Bjarne Frydenlund kan konstatere, at såvel aluminiumprojektet som returpapirordningen har givet store administrative og økonomiske fordele for Trykkeriet Nordvestsjælland.

 

 

Årligt arkiv